onsdag 19 mars 2008

Amning

är ju återigen ett hett debattämne, och eftersom det just nu är det som jag ägnar större delen av mina dagar att göra (alltså amma) har jag inte kunnat låta bli att följa de låååånga diskussionerna kring de nya alkoholrekommendationerna från Livsmedelsverket. Debatten (som är oerhört "svart eller vitt") har blivit allt hätskare, och helt plötsligt så inser jag att det egentligen inte handlar om om det är skadligt för bebisen att mamman dricker ett glas vin medan hon ammar eller ej (det är ju nu konstaterat att det inte är så), utan diskussionen handlar snarast om att det strider emot det ideal vi har om den självuppoffrande mamman. Läs det här till exempel! Inte någonstans debatteras till exempel pappors alkoholintag, även om det vore minst lika intressant i sammanhanget. Jag är ingen stor förespråkare för kombinationen alkohol och barn (något glas vin då och då inte inkluderat) men det gäller definitivt inte bara den ena föräldern. En berusad pappa är precis lika skadligt för barnet som en dito mamma. Men det är ingen het potatis i det här sammanhanget precis. Tjena kvinnosyn!

1 kommentar:

charlotte sa...

word Sara! Jag blir så sjukt trött på allt detta tjafs, både för och emot. Att det inte skadar barnet har man ju vetat länge.