torsdag 17 januari 2008

marathon

Lite sojalatte framför datorn efter ensamlunch på jobbet idag. Det känns som att jag befinner mig mitt i antitesen till en graviditet nu. Avhandlingens slutskede. Eftersom jag sitter och skriver och läser så vill jag ju gärna tänka i metaforer, men gravidmetaforen funkar inte alls. Här har jag möjlighet att påverka allt, ju mer jag anstränger mig ju bättre blir resultatet. Ju mer jag sitter uppe på nätterna och jobbar, ju bättre blir resultatet. Ändå är det lite samma känsla: det skall bli så kul när det är över!

Och det är ju jätteroligt emellanåt, och emellanåt tornar det upp sig: allt jag inte gjort. Alla spår som jag lagt ner, allt jag har missat. Jag skulle kanske läst wittgenstein också, alla hänvisar ju till honom. Ruskin och Vitruvius, varför har jag inte använt dem? Det är skönt att det bara är en lic jag skall göra, hur överlever man att doktorera? Hur är det möjligt att bli färdig i tid med en doktorsavhandling?

Lite, lite annat hinns dock med. På kvällarna jobbar jag framför tv:n, så känns det inte lika martyraktigt. Mats kan frossa i Larry David, som jag vanligtvis inte står ut med. I fredags kollade vi hela första säsongen av Entourage, mycket bra serie. Väldigt grabbig, som Mats påpekade, men jag gillar grabbigt. Det är perfekt tv-tittning samtidigt som man översätter text till engelska.

Veckans bästa TV var annars Gynning, som jag pratade med Pernilla om. Mats och jag satt och bara mös, hon är ju helt underbar! Jag hoppas att det inte bara var tröttheten som tog ut sin rätt, det känns så kul att ha ett nytt favoritprogram.

Det trista är att inte kunna sova, men det är värre när man är i slutet av graviditeten.

1 kommentar:

sara sa...

Vet du, jag tror att din avhandling kommer att bli så jäkla bra! Jag ser parallellen med graviditeten!

Och Gynnings program ska jag definitivt kolla in nästa gång! Har hört både bra och ¨dåligt om det, men jag gillar ju henne!