torsdag 25 oktober 2007

Nu hänger jag med Dickens på vägen till jobbet, Great Expectations. Det är så vilsamt och trevligt att befinna sig i hans värld emellanåt, bland långa, ingående beskrivningar, mängder av tekoppar och söt 1800-talshumor. Den svartvita världsbilden och gemytet som återkommer hos mer sentida engelska berättare, då tänker jag främst på de stora mainstream-fantasystjärnorna. David Copperfield läste jag flera gånger en period i början av tonåren, vet inte vad det tyder på. Nu är det längesedan jag läste Dickens, men han är mycket bra mot stress. Har för mig att jag gillade filmen med Ethan Hawke och Gwyneth, en såndär trevlig fredagsfilm. Hade nog inte gillat den lika mycket om jag läst boken först, jag har svårt för alltför förvanskade historier.

Nu åker vi till Skåne över helgen! Håller tummarna för att Sara får rätt på sitt internet under tiden, hon har mycket spännande att berätta. Annars hörs vi i nästa vecka.

2 kommentarer:

Ikwood sa...

Great Expectations är bra! Nog en av mina Dickens-favoriter. Jag försökte se filmen rätt nyligen, men fick avbryta - din teori kanske stämmer då!

Om du gillar viktoriansk litteratur, testa gärna Connie Willis' "To say nothing of the dog". Mycket svårt att förklara handlingen (tidsreseroman), men den är full med härliga syftningar till brittisk 1800-talslitteratur och mycket, mycket rolig...

charlotte sa...

Ja, filmen är rätt så mycket snygga och ganska så daterade bilder om jag inte minns fel. Saknar helt alla roliga personporträtt som boken kryllar av. Öppningsscenen är behållningen tycker jag.

Tusen tack för boktipset, jag sätter genast upp det på min lista, verkar vara helt i min smak.