fredag 12 oktober 2007

Så bra!

En fördel med att vara sjuk och ta tunnelbanan till jobbet istället för att cykla är att man får läsa! Jag älskar berättelsen om Pi hittills. Den är begränsad till ett kapitel om dagen, så jag kommer att ha den kvar i 100 dagar (I wish!). Nu har jag läst flera riktiga pärlor på rad, alldeles för bra böcker att läsa när man egentligen inte har tid!

Men jag måste bara dela med mig av ett litet utsnitt (jag är så störig, jag vet, men Mats blir så trött på mig när jag jämt skall läsa högt ur allt jag läser) Detta är ur förordet.

' "Jag är doktor", skulle jag velat säga till dem som frågade mig vad jag gjorde, eftersom doktorer nu för tiden anses vara de som kan trolla och göra underverk. Men jag är säker på att det skulle ha inträffat en bussolycka runt nästa krök och med allas ögon riktade mot mig skulle jag ha varit tvungen att mitt ibland alla offren som skrek och jämrade sig förklara att jag menade i juridik. Och när de då vädjade till mig att jag skulle hjälpa dem att stämma staten för denna olyckshändelse, skulle jag ha varit tvungen att erkänna att det faktiskt var en kandidatexamen i filosofi jag hade. Medan alla ropade och skrek och undrade vad det kunde vara för mening med en sådan blodig tragedi skulle jag ha varit tvungen att medge att jag knappt hade läst en enda rad av Kierkegaard och så vidare. Jag höll mig till den ödmjuka, mörbultande sanningen."

Ur Berättelsen om Pi av Yann Martell

Inga kommentarer: