söndag 16 december 2007

Jättegod linssoppa

Undrar om jag har hittat den perfekta linssoppan nu? Baserad på ett recept från Camilla Läckbergs blogg. (kolla även in bildserien från hennes hus i Enskede)

till 2,5 personer (eller en tvåbarnsfamilj med ett soppvägrande barn):

Fräs 1 hackad lök och 2 hackade vitlökar. Tillsätt 2 marinerade paprikor (genidraget!) och en tesked stark curry. Fräs ett tag. Blanda ner 2 dl röda linser, en tärnad morot + en tärnad potatis och fräs. Häll på vatten + 2 buljongtärningar och koka mjukt. Mosa med potatisstöt (blir godare än att mixa). Tillsätt lite garam masala.

Servera med dinkelscones (fyraåringen gjorde dem!) + strö över solrosfrön som rostats i ugnen.

2 kommentarer:

sara sa...

ja, vad gott det lät! jag är alltid på spaning efter en ny och ännu bättre linssoppa! Camilla Läckberg är ju annars inte min favorit, men linssoppa kanske hon kan! Men dinkelscones...borde man kunna receptet på dem? Annars får du publicera! Och tack för länken till Martina Haag-bloggen! Ska bli mycket roligt att läsa!

charlotte sa...

Läckbergs blogg är väl inte sådär särskilt kul. Förutom att hon verkar ha ett väldigt trevligt liv med ett fint hus och otroliga framgångar med sina böcker. Inspirerande att få en liten glimt av, men inte särskilt kul skrivet. Martina Haag däremot, hon måste ju vara den perfekta bloggaren, jag hoppas hon forstätter även efter bebis...

För dinkelsconesen bytte jag ut hälften av vetemjölet mot fullkornsdinkel och smöret mot turkisk yoghurt. Very nyttigt och gott!