tisdag 18 december 2007

Julshopping

Eftersom jag känner mig så oförskämt pigg idag, och det dessutom var frostigt och juligt ute, passade jag och Karin och småtjejerna på att åka in till stan och julhandla lite på eftermiddagen. Det var en lyckoträff! Världens bästa barnaffär, Uni på Åsögatan, visade sig nämligen ha utförsäljning på en hel massa grejer. Uni har bara helt fantastiska saker, och jag blir alldeles snurrig i huvudet och köpgalen när jag kommer in, men 30% rabatt är nästan nödvändigt för att det ska gå att handla! Träffade en bekant där också, och det visade sig att hon ska flytta till Linköping och öppna en Uni-butik där. Roligt, men synd också, eftersom det innebär att hon kommer att stänga igen sin underbara lilla butik, Widmans Second Hand & Nu på Hornsgatan. Hon har öppet fram till nyår, jag funderar på att titta in där innan hon stänger, kanske har hon också lite utförsäljning!
Medan jag och Karin strosade fram på gatorna med kaffe i handen och julklappar i blick så insåg jag hur mycket jag saknar att bo i stan. Jag är en sådan stadsromantiker, och jul i stan är magisk för mig. Hur kan man både så gärna vilja bo i hus med trädgård, och samtidigt längta lika mycket till en innerstadslägenhet?

1 kommentar:

charlotte sa...

Åh, det låter så himla mysigt att julhandla kaffesippandes på Söder, era mysingar! Jag förstår helt dendär problematiken att slitas mellan lägenhet-i-stan-idyllen och trädgårdsidyllen. Man får väl göra som Karin Mamma Andersson och Jochum Nordström och såna: Lägenhet på Söder/Vasastan, hus på Gotland/Österlen. Fast de romantiserar säkert det ljuvliga förortslivet istället (eller hur?)

Synd att man inte kan avslöja julklappar på bloggen, för jag blev ju såklart jättenyfiken på vad ni köpte...