tisdag 25 december 2007

Juldagsmorgon

Lugnet efter stormen. Det är så märkligt när julafton är över. Det känns som att luften bara går ur; all spänning och all förväntan och allt stök är bara bortblåst, och kvar finns bara.. ja, lugnet. Vi går och pyjamasmyser hemma hela familjen, M leker med sina nya julklappar, jag och Jocke dricker kaffe och läser julklappsböcker och P2 spelar klassisk musik i bakgrunden. idag ska vi inte göra någonting. Bara vara hemma, titta på Trollkarlen från Oz och kanske gå en liten promenad i skogen om vi orkar. Men bara om vi orkar.
När jag var liten tyckte jag att juldagen var den värsta dagen på hela året. Aldrig var det så långt till nästa julafton som på juldagen. Jag blev verkligen nedstämd av att allt var så oåterkalleligen över. Nu känns det precis tvärtom. Jag tror att det bästa med julen faktiskt börjar nu. Nu när hela familjen är ledig och det inte finns några måsten.

Inga kommentarer: