söndag 15 juli 2007

besviken.


Vad är det jag missar? Reportaget bakom den spännande rubriken Kulturelitens Fight Club av Leif Furhammar (jag hittar ingen länk) döljer sig världens konstigaste text. En intervju med Jean-Claude Arnault, upphovsmannen till Forum, en slags medlemsklubb med kulturella arrangemang. Furhammar försöker verka insinuant och ifrågasättande, men jag förstår inte. Får han inte vara med? Är detta nya elitlistan? Varför kallas det reportage? Varför är det så dåligt skrivet? Är det ett skämt? Sara, du som har koll på kultur-Stockholm, upplys mig! Jag blev i alla fall mycket besviken och tröstar mig med en bild från orginalet.

uppdatering: här är artikeln

2 kommentarer:

sara sa...

Ja, du Charlotte, jag ställer mig också lite frågande inför reportaget, speciellt eftersom han kallar Forum för Fight Club! Det kanske är ett skämt, men själva institutionen är det inte! Jag känner till Arnault väl, och Forum likaså, det är liksom ofrånkomligt om man jobbar i kulturvärlden, och min känsla av det är att det är extremt svårtillgängligt svårförståligt och främst riktat till väldigt insatta kulturtanter i svart page och rött läppstift! Arnault själv är en riktigt märklig typ, men eftersom det här trots allt är en offentlig blogg så kan jag spara mina tankar om honom till ett mer privat tillfälle. jag håller med om att texten är konstig, men jag sidar nog inte precis med JCA, och det beror väl på att jag kommer från konkurrenten!

charlotte sa...

Aha! Jag tänkte väl att det var en massa underliggande som man inte förstod. Lite elitlistevarning alltså...