fredag 20 juli 2007

mera 'Heat'

jag gillar verkligen min nya boks ingående beskrivningar av matlagning. Trots att det mest kretsar kring köttet. Nu känner jag att sommaren skall bestå av långkok. Vegetariska långkok, italienskt. Ju mer jag läser om kött som bräseras, grillas, bryns, ju tydligare minns jag varför jag slutade äta kött. Jag trodde det var för att jag tyckte synd om djuren, men jag blir mer och mer övertygad om att det inte hade med moral att göra, moralen var mer en trevlig bieffekt. För min del var det en stark känsla. Jag gillade verkligen smaken av kött men det känns så himla fel att äta det. Jag äter fisk och försöker låta bli att tänka på att det är samma sak. Det är lyx att leva i en kultur med resurser och ekonomi som tillåter en kost utan kött.

1 kommentar:

sara sa...

Amen! Håller fullständigt med! Det är lyx att kunna leva utan kött! Jag gillade också verkligen smaken av kött; och det gör mig nästan ännu mer stolt över mig själv att jag faktiskt inte gör det!