onsdag 25 juli 2007

tortelli di zucca

"... gigant pillowy ravioli, distinguished by their thin, floppy lightness. I'd never had anything like them. They were dressed with butter and honey and filled with pumpkin, so that when you bit into one you experienced an unexpected taste explosion. The pumpkin, roasted and mixed with parmigiano cheese, was like a mouthful of autumn..."

Jag fortsätter att inspireras av Heat (som för övrigt finns översatt till svenska som "Hett"). Denna beskrivning gjorde att jag plockade fram pastamaskinen igår. Originalreceptet verkar iofs lite ... speciellt, frukt i maten gillar jag men kakor känns ju lite speciellt. I brist på amarettoskorpor och motarda di Cremona gjorde jag en egen variant.

Tortellini med zucchini:
fyllning:
2 zucchini
3 dl riven parmesanost
1,5 dl rostade solroskärnor
1 dl mango chutney
salt
1 krm kanel
1 krm kryddnejlika
1 krm muskot
pastadeg:
6 dl durumvetemjöl
4 ägg
dressing:
smör
honung
(eventuellt balsamvinäger)

- Blanda ihop degen och lägg in i kylskåp.
- Skala, dela och ångkoka zucchinin i en timme, låt svalna och krama ur vätskan. Mixa zucchini, solroskärnor och mango chutney. Blanda i parmesanost och kryddor.
- Kavla ut två degplattor tunt (gärna med hjälp av pastamaskinen). Lägg på en handduk, klicka ut zucchinismeten på den ena plattan, pensla med äggvita längs kanterna. lägg över den andra pastaplattan och stansa ut raviolifyrkanter. Låt dem vila på handdukar så luckras inte degen upp.
- Koka raviolin försiktigt i 5-6 minuter.
- Vänd den färdikokta pastan i lite smält smör och honung.
- Servera med en tomatsallad. Sprinkla rikligt med parmesan över pastan, jag tror att en skvätt balsamico i dressingen hade passat bra.

3 kommentarer:

sara sa...

Men åh gud så gott det låter! Blev det bra? Jag måste prova! Jag har blivit så inspirerad av allt ditt heat-prat att jag också vill koka långkok och bli en matpysslare som du! I morgon blir det zucchini-tortellini!

sara sa...

å vilken matporr på hög nivå! a mouthful of autumn...det är ju poesi! love it!

charlotte sa...

Visst är det en porrig text? Jag måste testa äkta torta di zucca någon gång. Receptet härstammar från renässansen, därav kryddningen - spännande. Min variant blev ganska söt och solrosfröna gav rätten en ganska så valnötig smak. Jag gillade - men sånt pyssel det är. Ingen måndagsmat precis.