torsdag 8 november 2007

krönikörer krönikörer

I en krönika hänvisar Lisa Irenius till "forskningen" En japansk forskare har hittat ett samband mellan tillit och social intelligens. Låter väldigt snyggt, krönikan handlar om benägenhet att skatte- och bidragsfuska och att det grundar sig i att folk inte litar på systemet. Men... Är det inte en sammanblandning av begrepp? Vilka kriterier har man använt sig av för att påvisa social intelligens? Hur har undersökningen gått till?

För övrigt tycker jag att även om hennes tanke kanske var god så säger hon ju ingenting! Borde inte meningar som börjar med "I ett samhälle där..." förbjudas i krönikor? Och är det bara jag som i åtta fall av tio bara får en tomhetskänsla av krönikor? Fast jag läser ändå för dedär två fallens skull.

1 kommentar:

sara sa...

jag håller precis med dig vad det gäller krönikor i allmänhet. De känns ofta märkvärdigt tomma och intetsägande. jag tror att den här kvinnan bara ville göra någon slags snygg ihopknytning och därför la hon ihop de där två begreppen. det visade ju egentligen ingenting! På tal om krönikörer så ska din favvo fotbollsfrun bli den nya krönikören i Amelia!