fredag 2 november 2007

Tack Sara!

I somras var min stora läsupplevlese (som bekant) 'Heat' av journalisten och New Yorkerredaktören Bill Buford. Han tog jobb som köksslav hos stjärnkocken Mario Battali och blev helt besatt. Jag förstår hans vilja av att lära sig precis allt om professionell matlagning, men jag förstår inte hur man kan vilja syssla med att laga köttmat. Beskrivningen av hur man kokar klassisk italiensk ragù av stora köttben tills de faller sönder i en gråbrun köttfärsmassa bekräftade min övertygelse om att jag varken vill laga eller äta sånt.

Nu vet jag i alla fall var jag vill bli köksslav, för igår fick jag en middag på Lao Wai av Sara. Helt f a n t a s t i s k mat och jag är så glad att det finns ett sånt ställe. Skriver under på Saras hyllning. Superenkel mat, utseendemässigt kunde den serverats på vilken glutamatstinn restaurang som helst. Men skillnaden i smak är enorm, varje tugga blommar upp i munnen. Inte bara gott, allt på menyn veganskt, färskt, medvetet, glutamatfritt - helt underbart! Jag fattar inte att det går att få bord där överhuvudtaget, att inte gulddrakarna haglar över stället, att inte köerna ringlar långa utanför. Folk är inte kloka! Tusen tack, Sara!

uppdaterat: sökte på sichuanpeppar hos matälskaren och hittade denna fina recension samt lite bakgrund. Den koppärriga kärringens bönost var en av våra rätter, intressant att kolla på kryddningen i receptet. Svårt att hitta lika fin tofu som på Lao Wai dock.

3 kommentarer:

PPernilla sa...

...kanske beror på att folk är som jag...som tror att om jag går till ett ställe som är veganskt så känns det som att jag kommer bli tvingad att äta bönor, linsor, kikärtor och annat sånt som har en konsistens som jag inte klarar av. Jag vill ha kött! Mmmm ;-)

Men va härligt att ni hittat en restaurang ni gillar! Måste ju vara en av fördelarna med att bo i en storstad! Där finns något för alla! Själv har jag konstaterat att sushibar sakana på Gärdet har Stockholms hittills mest prisvärda sushi. Den är jättegod och dessutom tokbillig! 8 bitar 60 kr! Luncha någon dag systern?

charlotte sa...

Här lyckas de göra veganmat utan vare sig lins- eller bönkonsistenser (mest sojakött och tofu) Men det är nog som du säger, att folk har fördomar.

Gärna lunch nån dag, i slutet av nästa vecka?

sara sa...

Vad roligt att du blev så nöjd Charlotte! Det blev jag också!! jag var mätt i två dagar efteråt. Nästa gång tycker jag att vi ska gå på Aririang och festa loss på sesamolja!!!