torsdag 8 november 2007

Vinterns söta


Jag är en sån sucker för kokböcker. Jag läser dem som romaner och fantiserar hur alla recepten smakar, och om exotiska kryddblandningar och spännande ostar och nya smaker. I vanliga fall är jag inte alls lika intresserad av bakböcker och godisböcker, men så läste jag om den här boken, och jag kunde bara inte motstå den! Pudriga chokladtryfflar, saffransgröt, fluffig frusen polkagrispaj, änglakolor...Den lät bara så fantastisk. Och idag damp den ned i brevlådan, och medan jag sitter här och skriver gräddas en choklad och mochakaka i ugnen! det doftar ljuvligt!!!!

I samma paket låg också Åsa Anderberg Strollos Bryta om och den verkar så bra, men så ohyggligt jobbig. Sorglig. Jag ska läsa den, men jag måste nog ta den lite bit för bit, speciellt nuförtiden när det känns som om känslorna sitter utanpå kroppen. Jag och M var hos mamma-bebis pyskologen igår, och att komma dit är verkligen att plocka fram alla dom där känslorna som till vardags får finna sig i att vara djupt och säkert undangömda långt långt därinne någonstans. Det känns ändå ganska bra att att låta dem komma ut lite då och då.

3 kommentarer:

charlotte sa...

ooo, så kul! De är verkligen bra, systrarna Eisenman. Jag stod och bläddrade i den på deras café häromveckan. Det är så bra hur dom varvar gott med lite kul (som julgodis av havrefras). Och jag fattar inte varför jag inte köpt Två systrars söta till mig själv än. Snålcharlotte väntar på bokrea...

charlotte sa...

och mötet hoppas jag att du vill berätta mer om när vi ses! kram!

sara sa...

Ja, mötet med terapeuten var spännande, och jag berättar gärna mer när vi ses! Och recepten i boken är verkligen underbara! kakan blev fantastisk!