fredag 16 november 2007

veckans tv:

Jag är så glad för att Medium har börjat igen. Jag gillar verkligen den serien, inte bara för Patricia Arquettes fantastiska hörntänder eller det briljanta greppet att låta småbarnsföräldrars sömnstörningar vara seriens centrala tema (tänk om det fanns nån mening med att sova dåligt...). Det är dessutom en sån trevlig en-gång-i-veckan-serie. Avsnittet igår var riktigt bra, inte minst för de två inhopparna från Veronica Mars.

"Grand Designs" på kanal 9 i onsdags var helt underbart. Ett engelskt par byggde om en förfallen lada till ett ekologiskt drömhus. De använde inga ritningar utan lät designen växa fram organiskt efterhand. Helt sanslöst och jag blev så glad över att det finns såna människor. De satt i ladan och på olika platser i omgivningarna och mediterade fram formen när bygget redan var igång. Huset skulle vara som en stor, vänlig drake tror jag. Båda två var helt lugna och harmoniska trots att allt blev jätteförsenat och dyrt. Resultatet blev helt superfint. Mats och jag blev jättesugna på att bygga ett ekologiskt hus själv. Fast jag undrar hur miljövänligt det är att bo i ett sånt jättehus som deras.

3 kommentarer:

sara sa...

Ja Medium är asbra! jag visste inte att det hade börjat igen, underbara nyheter ju! men ibland är det sjukt läskigt. Der är nog min favoritserie, efter VM! Jag älskar Alisons och Joes äktenskap; precis så inbillar jag mig att jag och Jocke har det! eller önskar att vi har det! eller tänker att vi kommer att få det i allafall, så fort vi har tre bedårande döttrar!

sara sa...

Va! vilka inhoppare från Veronica Mars! informera mig genast! nu blir jag alldeles pirrig i magen! i går såg jag förresten Duncan på Matkultur. Borde jag söka hjälp?

charlotte sa...

Haha, VM-besatthet at its best. Det var tjejen Logan var ihop med i s2 (som är helt fascinerande, hon ser ut som att hon är gjord av porslin) och självaste Beaver som dök upp.

Jag känner också sån identifikation (verklig eller inbillad) med Medium, det är verkligen en bra skildring av kärleksfull familjevardag.

Grand Designs inbillar jag mig hade varit ett program för er. För att få lite inspiration till hur man skall spendera sina miljoner när de börjar droppa in...