måndag 18 juni 2007

Aska


Jag kunde bara hitta bilden ovan i svartvitt, men det spelar egentligen ingen roll. Jag tänkte nämligen skriva om Ewa Frölings formidabelt askblonda uppenbarelse i Fanny och Alexander. I färg har hennes hår i stort sett samma nyans som på denna bilden. Det är så otroligt snyggt, första gången jag hade sett filmen (förutom när den gick som tv-serie och jag var alldeles för liten och bara minns läskiga Jesus-på-vinden-scenen) ville jag göra gråa slingor, men jag gjorde aldrig slag i saken. Jag blonderade mig ett tag men varken frisören eller jag själv lyckades få till någon riktig ask-nyans, det blev bara gult. Hela filmen är otroligt vacker, de vackraste scenerna tycker jag är de grå/vit/beige ångestinteriörerna i prästgården som utspelar sig under den grå/vit/beige delen av året. De lyckas verkligen få till hela världen i de färgerna. Och Ewa Fröling är helt fantastisk, både i sin roll och i hur hon bär upp de grå linneklänningarna mot sitt askblonda hår.

Inga kommentarer: