torsdag 7 juni 2007

Zen and the art of Motorcycle Maintenance



The Buddha, the Godhead, resides quite as comfortably in the circuits of a digital computer or the gears of a cycle transmission as he does at the top of a mountain or in the petals of a flower. To think otherwise is to demean the Buddha ...which is to demean oneself. That is what I want to talk about in this Chautauqua. (ur ZatAoMM)

Min forskning handlar om kvalitet, och äntligen har jag huggit in på Zen and the Art of Morotcycle Maintenance. Jag har varit lite skeptisk innan, men nu när jag kommit igång så inser jag att det finns en orsak till att den blivit en klassiker. Hittills blandar den min favoritgenre reseberättelse med intressanta betraktelser av vardagsfenomen (motorcykelanknutna sådana, men ändå) och handfast filosofi. Och inte minst – motorcykelromantik! Jag har inte kommit så långt än eftersom jag har den som talbok på vägen till jobbet, men jag gillar det jag hör. Förutom intressanta aspekter på vad kvalitet är så inspirerar boken starkt till drömmen om en road trip.

Ungefär samtidigt har min kille börjat titta på Orange County Choppers var och varannan kväll. Väldigt gnälliga deltagare tycker jag, men samtidigt dendär romantiken igen. Sen, när vi blir panchosar och har en massa tid och pengar och inte så mycket ansvar och man har forskat fram motorcyklar som drivs av sol, vind och vatten, då skall vi bli bikers!

2 kommentarer:

sara sa...

Biker, det smakar frihet det! Jag är alldeles för mesig för att ge mig i väg, men har ju en välkänd dragning till just killar på hoj! Minns väldigt tydligt Erin Brochovichs (stavning?) kille i filmen, han var ju att döda för!

Kul att boken är bra också, har känt mig grymt skeptisk till framförallt titeln! Men en dag så kanske!

mats sa...

Motorcyckle maintenance.........kanske lånar den mamma.
Verkar som dom börjat med bilar nu på discovery - Hotrods. Det där med kvalite är ju kul. Dom försummar ingenting när dom bygger om en -50 tals bil.