tisdag 5 juni 2007

Gamla ägg


Jag är väldigt äckelmagad, vilket är en av anledningarna till att jag slutade äta kött. Samtidigt kan jag känna en enorm nyfikenhet och fascination för sånt här. En artikel om tusenåriga ägg hittade jag för ett tag sedan via Lisa Förare Winbladh Jag har sett såna i asienbutikerna runt möllan, men aldrig ens funderat på att smaka. Nu blev jag nyfiken, får bara hitta mig en bra guide först.

Den naturliga frågan, som också tas upp i artikeln, är ju hur man kom på detta? Hur kommer någon på idén att kleta in ankägg i en blandning av jord, te, risskal, salt och något starkt alkaliskt som soda eller kalk, låta äggen ligga i två, tre månader och sedan … ÄTA dem? Hur såg den processen ut? Var det en långsam utveckling eller bara resultatet av någon sjuk vadslagning? Typ the original Jackass?

3 kommentarer:

sara sa...

Nej men det var väl ändå det äckligaste jag har hört talas om? det måste ju vara ett misstag att såna där rätter uppfinns!

sara sa...

Om något helt annat så... Jag tror att det bara är du som kommer åt vissa inställningar för bloggen charlotte! Kan inte du ta bort det ena sara:t? vore ju toppen! Och sen måste vi göra nått med lay-outen tycker jag! Vår blogg ska vara den finaste!!!

charlotte sa...

ojdå ... det är nog bäst att jag ringer!