onsdag 27 juni 2007

Dunka mig

Tillbaka i Stockholm och det är verkligen så mysigt att komma hem igen. fast finland var grymt. väldigt finskt! Jag gillar finskt! Charlotte, ditt senaste inlägg var så bra. Det är så himla skönt att läsa sånt i dessa bitterfitte-tider. helt plötsligt kändes det som att vi var lite av vårt manifest på spåret. Bra skrivet charlotte, och väldigt inspirerande! Alla barn förtjänar mammor som du!



På tal om mammor så läste jag att isobel hadley-kamptz blivit mamma, och hon verkade så där galet golvad av mamma-love, det var mysigt att läsa!



läste också carina rydbergs inlägg om "dunka mig-debatten" i DN, kolla in det här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=664526

det känns inte så förvånande att det är hon som har skrivit det, och jag tycker faktiskt att hon har rätt i en hel del av sitt resonemang. Det är ju faktiskt så sjukt förlegat att tjejer måste ha sex "med hjärtat". Det förvånar mig att det faktiskt är så provocerande att en tjej vill dra hem en kille bara för att ha sex och sedan kasta ut honom år 2007. Jag är ju i de flesta fall en moraltant av bästa sort, men just det tycker jag är helt oproblematiskt. (Värre i så fall är väl just titeln; och den där raden om att hon vill se ut som "svenska flaggan" när han är klar med henne! det är mer av ett frågetecken för mig!)

Nu kan jag faktiskt knyta ihop det här med ovan nämnda isobel också, eftersom det går att dra en parallell till hennes bok, där det också finns en kvinnlig huvudperson som går ut och beter sig väldigt "manligt", hon använder sex för att döva sin ångest, och det är ju inte heller ett riktigt okej för en kvinna att vilja. En recensent skrev tydligen att "Jag ser ingen mening med texter som är tveeggade svärd mot mänskligheten, texter som både objektifierar mannen och förnedrar det kvinnliga subjektet." Fast det finns väl visst en mening med sådana texter. Ibland kan de vara så himla nödvändigt, bara för att vända på pannkakan. Saker kan bli så tydliga då.

3 kommentarer:

sara sa...

Jag glömmer alltid att lägga till etiketter, var gör man det?

charlotte sa...

Ja, det är verkligen konstigt att kvinnlig sexualitet fortfarande skall ses som så ... klichéartad. Man blir så trött.

Å andra sidan blir jag liksom du illa berörd av blåmärkesreferenserna i texten. Vissa går ju iofs igång på sånt också ... Men det är något med den passiva kvinnan i texten, som BLIR dunkad, som stör mig. Visst verkar kvinnan i texten gilla att vara passiv, men passiva kvinnor som blir påsatta är ju inget nytt och spännande tycker jag. Jättekul att du tog upp detta, jag läste också artikeln som kombinerade en favoritförfattare med ett intressant ämne.

Etiketter läggs till i en ruta längst ner till höger när man skriver inlägg. Syns den inte så klicka på textraden ovanför "publicera inlägg"-rutan (jag minns inte vad det står där nu)

Pussar från mig! Vi har testat vårt tält nu och det håller än!

charlotte sa...

förresten finns det på bögjävlar ett par jättebra inlägg om stereotypa kvinno- och bögskildringar.