måndag 11 juni 2007

Tidskriftsjunkien

I helgen har jag fokuserat hela mitt kulturintresse på magasin och tidningar, som jag verkligen älskar! Älskar de glossiga sidorna som doftar parfym, älskar de vackra bilderna och superälskar att se alla utomjordiskt vackra modeller! Elle är absolut bäst, men jag har faktiskt börjat upptäcka Damernas Värld också; den tidningen fascinerar mig så otroligt! Vem är den skriven för egentligen? Vem har så där mycket pengar? Till och med recepten verkar vara avsedda för miljonärer! Att läsa den är verkligen verklighetsflykt i 2000. Men hur som helst; det var faktiskt en grej i Elle som jag tänkte skriva om.

Jessica Gedin, som enligt mig är den bästa kulturskribenten i hela tidskriftsvärlden, har skrivit en krönika om Sissela Lindbergs De Skamlösa. Och vad hon gör är ganska konstigt. Tydligen har hon hyllat den för flera månader sen, och recenserat den helt utan ett konsumtionskritiskt perspektiv. Men nu recenserar hon på nått sätt om den, och dissar den istället. Kan man göra så? Och varför? Märkligt tycker jag. Min kompis AM, som var bokrecensent ett tag, sa till mig en gång att det svåraste som finns är att hissa något som alla andra dissar. Jag kan förstå det, men Jessica Gedin.... Jag är besviken. Antar att även solen har sina fläckar. Tycker förövrigt att De Skamlösa verkar så otroligt bååååring, och det tycker jag dessutom att hela den där väskdebatten var också.

Läste också en intervju med Emma Hamberg, och kan inte hjälpa att tycka att hon verkar så grymt trevlig! En sån som man vill ha som kompis! Hon verkar så gullig och så har hon tre gulliga barn och ett gulligt hus, och en gullig musikerman! Men hon skriver ju så himla dåliga böcker.... Nu har jag ju bara läst en, men det var nog det sämsta jag läst sen, ja jag vet inte när. Och hennnes nya bok heter BRUNSTKALENDERN!!! Smaka på den! Den tänker jag faktiskt inte ens läsa, inte ens på baksidan!

Nu måste min supergulliga mysiga man ha datorn så jag är utsparkad i kylan. Får ta min ständiga följeslagare Eyvind Johansson med mig till sängen

1 kommentar:

charlotte sa...

Heeej Sara! Välkommen tillbaka till civilisationen!!!

Så konstigt gjort av JG? Jag håller med om att det känns totalt ointressant med en sågning till av Lindberg. Tycker att den boken verkar så himla trist, utan att ha orkat läsa igenom ens den första artikeln om den.

Men åh, Jessica Gedin är min favvo också. Hennes boksida i Elle är jättebra, det första jag bläddrar fram till. Och någon gång skall jag blogga om hennes fantastiska hår, jag minns när hon började dyka upp i tv nån gång i början av 90-talet med grymma håruppsättningar. Emma Hamberg tyckte jag också verkade sympatisk tills jag läste Mossvikenfruar. Så otroligt dålig, och snacka om folkförakt!

Väldigt lång kommentar blev detta, men jag måste ju avslöja målgruppen för DV: Min mamma! Hon har växelvis prenumererat på den och femina så länge jag kan minnas. Växlingen berodde på vilken tidning som hade det bästa erbjudandet. Min mamma är en premiejunkie. Ett tag vet jag att hon var bannlyst från ett par tidningar.