onsdag 27 juni 2007

Bon


Igår var vi ute och hade lite sommaravslutning med jobbet. Först på Rosendahl och sen på Blå Porten, jag blev helt Stockholmskär! Djurgården är så vackert såhär års!Det blir så roliga samtal också, igår gick spännvidden ungefär från det politiska läget i Dominikanska Republiken, via nån spionaffär under andra världskriget, Umberto Ecco, uppbyggandet av New Orleans samt det rätta sangriareceptet till hur SandellSandbergs kallbadhus i Stockholm kommer att bli. Det ser mycket snyggt ut på perspektiven om ni frågar mig, men jag undrar hur det kommer att upplevas på plats. Också pratade vi en massa jobb såklart, och semestrar.

I alla fall, på hemvägen hade jag ingenting med mig att läsa, så jag köpte en Bontidning för första gången på flera år. Jag gillar Bon! Så som jag minns det så kom Bon och tog vid där Bibel slutade. Snyggt, intelligent och innehållsrikt. Framför allt gillar jag de långa, välskrivna texterna. Vi hade med en Bontidning när vårt första barn skulle födas ... ifall det skulle bli långtråkigt ... Jag var ju lite nyfiken på att läsa de så omtalade sextexterna i förra numret, men jag hann aldrig köpa tidningen. I detta nummer fick man å andra sidan provokatörernas provokatör Johanna Rytels märkliga text om djursex. Jag blir verkligen chockerad av sånt, moraltant som jag är, samtidigt som hon hade en väldigt bra poäng på slutet. Sen hennes gubbslemkupp har jag väldigt svårt att tycka illa om något hon gör, hon verkar vara en helt gränslös person.

Bon har denna gången gjort ett intervjunummer som en hyllning till nedlagda Sex. De två jag hunnit läsa är:

- Sigge Eklunds intervju med fenomenet Alex Schulman. Jag hade ingen aning om att bröderna Schulman tillhör kultur/mediaadeln, men det förklarar ju lite självförtroendet de har. Med det sagt så tycker jag att Alex Schulmans blogg förtjänar sina läsare, han behärskar verkligen mediet.

- Klas Ericssons intervju med Johan Renck. Jag är grymt fascinerad av arbetsnarkomaner och hade slaviskt följt en blogg av Johan Renck. Han verkar ju helt överjordiskt disciplinerad, och väldigt trevlig också. Sen måste han ju ha en helt fantastisk social talang. Han träffar Karl Lagerfeld en gång, så blir de polare lixom. Och han fick Bergmanboxen i julklapp av bröderna Scott. Coolt!

Antagligen kommer jag inte att hinna läsa färdigt tidningen i år, men omslaget är ju snyggt det också. (jag lyckades inte hitta senaste omslaget digitalt, så jag satte in en bild på nya kallbadhuset ur fågelperspektiv istället)

2 kommentarer:

sara sa...

Åh, vad mysigt med sommaravslutning! Och senaste Bon blir ju bara kronan på verket på en toppkväll! Jag läste heller aldrig sextexterna, men jag läste så mycket OM dom att det kändes som om jag hade läst dem! Speciellt Quetzala Blancos text, som blev så himla omskriven, skulle jag ha velat läsa! Den verkade så.. brutal! Kanske finns den att hitta på nätet? Verkar som att jag måste köpa det där senaste numret av Bon i alla fall; allt verkar superspännande! Du får rapportera!

charlotte sa...

... du får gärna min tidning, den är snart färdigläst härhemma.