torsdag 28 juni 2007

Mythbusters

Vi är jättekassa på att natta barn. Storbarnet har klarat ut det själv på något sätt, men vår yngsta somnar fortfarande i famnen varje kväll. Mysigt är det. Ofta har vi TV:n på. Mythbusters på Discovery är ett av programmen som går när det är sovdags för lillan, det är mycket roligt. Programledarna, Adam Savage och Jamie Hyneman är så charmiga, de påminner mig om ett par personer som jag känner. De har garanterat ingen koll på Britneys senaste klädskandaler, men de vet precis, i detalj, hur en kameras mekanik ser ut, de kan en massa om överlevnad, de går runt i militärliknande kläder till vardags, typ brallor med fickor på låren, de kan namnen på oväntade insekter. Smala men djupa, lixom. De är ofta jätteroliga att prata med.

Testerna de gör i Mythbusters är ofta på sånt som i alla fall jag funderar på emellanåt. Igår likaså när de testade kinesisk vattentortyr på sig själva. Lillbarnet somnade snabbt så jag gjorde lite annat under tiden och såg det bara glimtvis. Men det jag såg fastnade. Kari, en av de superstabila assistenterna, låg ned med någon slags hjälm på sig som gjorde att hon inte kunde röra på huvudet. Det droppade vatten på hennes panna. De pratade på som vanligt. Plötsligt börjar hennes axel att rycka, det kommer tårar i hennes ögon, hon får panik men lyckas behärska sig. Hennes axel fortsätter att rycka. Hon envisas med att hon skall fortsätta men tillslut kommer en sjukvårdare och lösgör henne. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägger, men .... shit, det verkar funka.

Inga kommentarer: