måndag 24 september 2007

jag vet inte vad jag tycker #1

Expressens klassikerserie : visst är det bra med folkbildning och att öka intresset för dessa verk och det är ju ett fint urval av titlar. Dessutom är böckerna snygga, speciellt att ryggarna passar ihop. (fast det passar ju inte mig som sorterar halvdant efternamnsvis). Testet är ju kul också.

Samtidigt - är det inte ett enormt slöseri, miljömässigt inte minst. Och lite äckligt sett ur konsumtionsvinkeln och att det är så fiiiint att lääääsa. (Jag är allergisk mot att människor har dåligt samvete för att de inte läser tillräckligt mycket eller "fel" sorts böcker. Jessica Gedin resonerade så klokt om detta i sitt sommarprat.) Dessutom - samtliga av dessa titlar finns ju, och har länge funnits, att hitta till en billig peng på antikvariat. Och sen, hur många kommer att läsa böckerna? Kommer inte antikvariaten att svämma över av dessa böcker om nåt halvår eller så.

Fast samtidigt kanske det är värt det, den kulturella nyttan eller nåt. Att nån upptäcker nåt fint. "Gratis"böcker som ett sätt att förbättra världen ... nej, jag vet faktiskt inte vad jag tycker.

Ett besläktat projekt jag däremot tycker väldigt mycket om är SL:s 'Poesi på väg'. Reklamplats känns som ett bra forum för poesi. Idag var det Thomasz Jastruns 'Första blicken' på lidingöbanan som gick rätt in i mitt hjärta.

3 kommentarer:

Ikwood sa...

Det är ju lite pretto också att "ha God Litteratur i bokhyllan", med den trevliga bonusen att det är färgkoordinerat och prydligt också. Ve den som missar en titel i serien!

Men Expressentestet var delvis en nutidsorientering i vilka skådisar som spelade var - är man litterär om man vet, eller samlar man bara onödigt vetande?

Lite kul var det ändå, måste jag ändå tillstå...

charlotte sa...

Haha, ja det är sant om testet, det förstärker pretto-teorin också. Vad frågorna än är så avgör de om du är litterär eller inte.

Det är ju lite deprimerande att det skall vara så fint att ha "God litteratur" som står och dammar i hyllorna.

PPernilla sa...

Intressant att läsa din åsikt - Du vet ju hur jag sorterar mina böcker :-D ...efter färg såklart