måndag 17 september 2007

vacker input

Idag höll en av mina kolleger ett seminarium kring en text hon skrivit som bland annat handlade om relationen plats-kropp-karta. En av referenserna hon använde sig av var konstnären Mikael Lundbergs projekt Lifeline. Jag blev helt tagen av detta obehagliga och vackra projekt, jag vet egentligen inte varför det berörde mig så. Kanske för att jag är väldigt fascinerad av kartor.

Verket: Under mer än ett år var han kopplad till en gps-mätare som var 10:e sekund registrerade var han befann sig. Dessa rörelser lagrades och komprimerades till en dvd på 80 minuter som visar hans rörelser i en ortogonal* projektion på väggen på bilden. Dels är det obehagligt ur ett övervaknings- och kontrollperspektiv (typ Minority Report), men samtidigt är det ett vackert reflektion av rörelse.

*vinkelrät från markytan (sorry, arbetsskada igen, jag kan inte låta bli att förklara allt!)

5 kommentarer:

PPernilla sa...

Oooo, coolt, det hade jag velat göra. Jag börjar fundera på om jag har någon typ av bokstavsförkortning. Jag har nämligen upptäckt att jag är sjukt förtjust i att skriva upp data av olika slag och sedan presentera insamlat data för mig själv i form av grafer, kartor, tabeller och allt möjligt annat som jag kan hitta på (inte konstigt att jag har så många applikationer på Facebook).

Extra plus att vi från och med 1 oktober börjar med www.tappa.se på jobbet...gött, nu får jag utlopp för all min statistikhysteri samtidigt som tävlingsmänniskan i mig vaknar, och naturligtvis tänker gå ca 50.000 steg per dag bara för att få ligga överst på topplistan (jag suger ju helt tydligt på movie quizar, så jag får väl vara bra på någonting annat helt enkelt;-)

...tur att du är arbetsskadad förresten, annars hade jag inte fattat....
Puss puss!

charlotte sa...

hahaha, jag har nog också en släng av den bokstavskombinationen för jag älskar också att katalogisera och föra statistik (till exempel har jag katalogiserat alla böcker jag läst sen 2003 på fyra olika sätt i excel, med diagram och allt ... vann jag i knäpphet nu?) Det är en väldigt bra egenskap när man sysslar med min typ av forskning.

Jag måste genast kolla upp vad ni skall göra på jobbet. Det låter som att du vinner iaf!

DPS-quizzet är nog det enda som jag hade dominerat på om jag inte gjort det själv. Prylade du min vampyrbrud före eller efter du tagit quizzet förresten *s*

charlotte sa...

som konstprojekt så hade det varit kul att göra detta på alla sina vänner under en vanlig dag och sedan göra som porträtt av deras rörelser.

PPernilla sa...

:-) Va rolig du är! Vi är lika knäppa båda två!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.