tisdag 21 augusti 2007

Rödbetsizza!

När vi var på Gröna Lund häromsistens såg jag en såndär smart familj. Istället för att 1) köa i en evighet för att 2) handla svindyr och 3) inte särskilt god mat halade mamman upp vad som såg ut som jättegoda hemgjorda pizzabitar ur ryggsäcken. Inspirerad blev jag i alla fall!

Det var en evighet sedan jag gjorde pizza senast, men ytterligare inspirerad av detta och detta och ett gammalt MatTina-recept jag drog mig till minnes satte jag igång med pizzabak igårkväll.

Degen gjorde jag på hälften fullkornsdinkel hälften vetemjöl special. Den kavlades så tunn det bara gick, blev jättegott!

Eftersom jag är tokig i rödbetor bestod en av toppingarna av:
1 burk kronärtskockshjärtan
0,5 dl olivolja
1 vitlöksklyfta
salt
2 rödbetor
1 pkt fetaost.
balsamvinäger
parmesanost

Koka rödbetorna precis mjuka.
Mixa kronärtskocka, olja och vitlök, smaka av med salt.
Skala och skiva rödbetorna så tunt det går. Marinera i lite balsamvinäger.
Kavla ut pizzadegen tunt så den täcker en plåt.
Bred på kronärtskockspurén. Lägg på rödbetorna. Smula över fetaosten och riv parmesan. Lite timjan på hade nog inte varit helt fel, eller rosmarin.
15 minuter i 200°

Övriga pålägg: Tomatsås + skinka + mager ost (jag avskyr att göra mat med kött i, men det kändes ändå nyttigare än bara tomat och ost) samt tomatsås + kronärtskockspuré + färsk broccoli + mager ost.

Skall försöka lägga in en bild ikväll!

1 kommentar:

sara sa...

Åh så gott det låter charlotte! Jag är också helt frälst på rödbetor; äter det så fort jag får tillfälle. Och pizza är ju verkligen den bästa picnic-maten!